Linda Kronholm

Linda Kronholm
Kvalitetsansvarig och lönekonsult, AO Lön

”När min före detta kollega tipsade om Klara Papper kände jag direkt att här skulle jag trivas!”

Innan Klara Consulting arbetade Linda som lönekonsult på Hogia PA. Linda valde Klara Consulting efter rekommendationen från en kollega som tyckte att det var en av det trevligaste arbetsplatser han varit på och att hon skulle trivas bra där.

Vad gjorde du innan du började på Klara Consulting?

– Då arbetade jag på Hogia PA system som lönekonsult. Innan dess som lön- och personaladministratör på Bonnierförlagen. 

Hur kom du först i kontakt med Klara Consulting?

– Det var via en före detta kollega som rekommenderade Klara Papper (som företaget hette då). Min före detta kollega arbetade själv som säljare och träffade på många olika arbetsplatser i sitt arbete. Han tyckte just Klara Papper var en av de trevligaste arbetsplatser han hade varit på och tyckte att jag skulle trivas där. 

Varför valde du Klara Consulting som arbetsgivare?

– Efter 11 år på Hogia PA system tyckte jag att det var dags att röra på mig. När min före detta kollega tipsade om Klara Papper och sammanförde mig med Camilla Engström (affärsområdeschef på AO lön) kände jag direkt att här skulle jag trivas. Jag kunde bidra med mina kunskaper från Hogia och  Klara Papper kändes som ett positivt, familjärt företag, lagom stort som ville växa i lugn takt. 

Hur var den första tiden och onboardingen?

– Jag minns att jag ett par veckor före startdatum fick mejlat två veckors introduktionsprogram. Det innehöll inplanerade möten med ansvariga, IT, fotografering, tid för planering med mera.  Det var väl genomarbetat och skönt för mig att veta hur dagarna skulle se ut när jag började. 

Hur trivs du i din roll på Klara Consulting?

– Jag har två roller – lönekonsult och gruppchef till fem konsulter. Jag har arbetat som gruppchef i ca sex år men har precis bytt till en helt ny roll som kvalitetsansvarig. Det kommer bli väldigt spännande och kul att få forma rollen som kvalitetsansvarig utöver min roll som lönekonsult. Det finns mycket att göra och behovet av kvalitetsansvarig har funnits länge. Samtidigt som det känns viktigt att fortsätta arbetet som lönekonsult för att bibehålla kunskaperna och samarbeta med både konsulterna och våra kunder.  

Vad är roligast på jobbet?

– Det måste vara variationen med arbetet och att det händer så mycket, både hos våra kunder och systemen men också hos oss på Klara Consulting. Så klart är kollegerna jätteviktiga och det känns alltid kul och positivt att komma in till kontoret. Vi skrattar, stöttar och delar med oss, stort som smått, med varandra. 

Kan du beskriva en vanlig dag?

– En vanlig dag kan börja med att jag tar en kopp kaffe samtidigt som datorn startas igång.  Jag är en av fem friskvårdscoacher som håller i ”väcka kroppen” gympapass varje morgon. Så en gång i veckan håller jag i ett tio minuters pass för hela företaget på kontoret och via teams för dem som arbetar hemifrån. Efter ett uppfriskande gympapass är dagen igång med möten med kolleger, läsa mejl, stötta kunder eller kolleger, arbeta med olika projekt eller arbeta med kundvård. När det är dags för att göra löner, i början av månaden, är det bara lönekörning under en period.  Vi fikar ibland och ibland har vi lunchmöten, kolleger tillsammans eller tillsammans med kunder. Dagarna går väldigt snabbt och ibland önskar jag att jag var klonad. 

Var är du om fem år?

– Oj, förhoppningsvis tycker jag att mitt arbete är lika kul och stimulerande som idag och vill fortsätta med det som jag gör idag.