Malin PetterssonGruppchef, AO Lön
Vad gjorde du innan du började på Klara Consulting?
– Jag kom i princip direkt från gymnasiet, jobbade extra några månader inom butiksbranschen. Sedan hoppade jag på utbildningen till Löneekonom via Frans Schartau.
Hur kom du först i kontakt med Klara Consulting?
– Det var min handledare på utbildningen som hade kontakt med dåvarande KlaraPapper sedan tidigare och tyckte att jag skulle passa där för min andra LIA-period. Så jag fick komma på intervju och gjorde min praktik på 10 veckor.
Varför valde du Klara Consulting som arbetsgivare?
– När min praktik var slut så fick jag erbjudande om att bli anställd på Klara Consulting och det var för mig ett självklart val. Det var roliga arbetsuppgifter, kunder och alla var väldigt snälla och tog sig tid för att lära upp mig som var nybörjare.
Hur var den första tiden och onboardingen?
– Oj, det var 15 år sedan jag hade min första tid – men jag minns det som att det hände mycket och jag fick lära mig otroligt mycket. Fick sitta bredvid mina erfarna kollegor och se och lära. Samt att jag tidigt fick mina egna kunder och ansvar för att hantera lönerna. Känslan minns jag var att jag aldrig fick nog – ville bara lära mig mer, och få nya arbetsuppgifter att bita i. Men har alltid känt mig välkommen från dag 1, det var som att få en arbetsfamilj.
Hur trivs du i din roll på Klara Consulting?
– Jag trivs väldigt bra i min nuvarande roll och har trivts bra i alla mina roller jag haft.Löneassistent – Lönekonsult – Auktoriserad lönekonsult – Implementationskonsult – Teamledare – Projektledare – Systemansvarig – Gruppchef.
Klara Consulting och min chef har alltid gett mig chansen till att testa nya saker och får vara med många olika delar, vilket gett mig stora utvecklingsmöjligheter. Så idag arbetar jag som gruppchef över implementation/projektteamet på affärsområde lön.
Vad är roligast på jobbet?
– Det finns en alldeles speciell känsla som jag jagar och det är när man får ta fram systemmässiga lösningar som skapar ett effektivt men kvalitativt arbetssätt för både konsulter och kunder. När man får till det hela vägen och att vi är de som manövrerar tekniken och processen och inte tvärtom, dvs att vi blir begränsade.
Att ta sig igenom dessa utmaningar/möjligheter tillsammans med duktiga kollegor och på den resan ha roligt tillsammans är oslagbar. Man startar ofta på torra land, hamnar sedan i gyttjan och målet är uppe på bergstoppen.
Kan du beskriva en vanlig dag?
– Jag skulle säga att det finns ingen vanlig dag i mitt arbete, men det jag är säker på är att jag ska delta/hålla i de möten som jag har inbokade och det kan vara med kollegor, befintliga kunder, nya kunder eller möten olika projektmöten. Löpande under dagen har jag kontakt med mitt team via vår chatt där vi stöttar varandra, peppar varandra, retas med varandra och ibland bara blir lite galna.
I början på dagen har jag oftast gjort upp en plan och en to-do lista över dagen, när jag kollar på den när dagen är slut så har jag ofta lagt till nya saker på listan i stället för att avsluta. Detta med anledningen att det är så mycket kul som händer och jag vill alltid vara med och gillar nya saker!
Sedan på fredagar efter lunch så reflekterar jag alltid över hur veckan varit och hur mitt arbete gått, då tar jag fram både utmaningar och möjligheter.
Var är du om fem år?
– Då har jag även en robot som kollega, som hjälper mig/oss i vårt arbete med kvalitet och effektivitet. Men jag ser mig fortsatt arbeta inom system och tekniska lösningar kopplade till lön och HR.