Vad gjorde du innan du började på Klara Consulting?
– Efter gymnasiet jobbade jag på en restaurang och ett gym. Sedan hittade jag en utbildning till ekonomi- och redovisningsassistent som jag blev intresserad av. Min mamma, pappa och bror har egna företag så jag har alltid funnit företagsekonomi intressant. Jag hjälpte även min mamma med faktureringen, så jag tyckte utbildningen lät kul och sökte in.
Hur kom du först i kontakt med Klara Consulting?
– När jag hade gått klart min utbildning såg jag en annons från ett bemanningsföretag där Klara Consulting sökte någon som ville ha ett extrajobb. Jag sökte och fick komma på intervju med bemanningsföretaget och sedan med Klara Consulting. De erbjöd mig en heltidstjänst, vilket var det jag egentligen ville ha, så det blev jag jätteglad för och tackade ja till.
Varför valde du Klara Consulting som arbetsgivare?
– Klara Consulting kändes som ett bra företag att börja arbeta för med stora utvecklingsmöjligheter. Jag tyckte det lät roligt att arbeta som konsult och ha olika kunder och arbetsuppgifter. Det är inte alltid så lätt att få det där första jobbet när man inte har någon praktisk erfarenhet, så när jag blev erbjuden en tjänst var det jättekul.
Hur var den första tiden och onboardingen?
– Det var mycket att lära sig i början. Jag fick en presentation av alla kollegor och den som är min närmaste chef. Alla var hjälpsamma och såg till att jag fick ordning på dator, koder med mera. Jag fick också ett schema för hur de första veckorna kunde se ut, så det kändes ändå tryggt och som att jag hade koll på läget. Jag har haft vår gruppchef som närmsta handledare, vilket har varit en jättestor trygghet för mig. Jag har alltid känt att jag kunnat fråga henne om jag haft funderingar.
Hur trivs du i din roll på Klara Consulting?
– Jag trivs jättebra. Jag har kommit in i mina arbetsuppgifter och i gänget här. Vi är sex stycken i min redovisningsgrupp, sedan finns ytterligare en redovisningsgrupp och ett lönegäng. Jag jobbar med en viss grupp av företag och vi kollegor kan bolla med varandra om man har funderingar. I början vill man lära sig allt på en gång, men det tar ju sin tid.
Vad är roligast på jobbet?
– Att känna att man lär sig något nytt och känner att man utvecklas! På tre månader ser jag en stor skillnad och att jag lärt mig massor. Sedan är det såklart kollegorna, vi har roligt på jobbet.
Kan du beskriva en vanlig dag?
– Jag sitter mycket med den löpande bokföringen i olika företag, exempelvis bokföring av kundfakturor, leverantörsfakturor och in- och utbetalningar. Just nu arbetar jag mycket i ett utbildningsföretag och ett företag inom hotell- och restaurangbranschen. Jag har mycket mailkontakt med kunder och har även börjat göra månadsavstämningar
Var är du om fem år?
– Jag tror att jag har lärt mig och utvecklats otroligt mycket inom redovisningsarbetet, kanske har jag någon lite större ansvarsuppgift. I framtiden skulle jag vilja lära mig lönearbetet också och de möjligheterna ser jag att det finns här på Klara Consulting.