Malin Söderström hade arbetat på organisationen i ungefär ett år när Klara Consulting kom in i bilden runt årsskiftet 2018/2019.
Organisationens enorma utveckling och tillväxt krävde en ny samarbetspartner när det kom till den ekonomiska förvaltningen och valet föll på Klara Consulting som hade stor erfarenhet av att arbeta med denna typ av organisationer.
Även om Operation Smile Sverige utvecklas snabbt är man fortfarande en mindre organisation, och man såg inte ett behov av en intern ekonomiavdelning.
”Jag ville ha en extern byrå som var som en intern ekonomiavdelning. Det fick vi när Klara Consulting kom in i bilden.”
Malin Söderström, Operation Smile
I dag hjälper Klara Consulting organisationen med allt som rör redovisning, som bokföring, lönehantering och bokslut. Eftersom Operation Smile har ett 90-konto och kontrolleras av Svensk insamlingskontroll tillkommer det delar i processen, bland annat särskilda rapporter som Svensk insamlingskontroll årligen går igenom för att säkerställa att insamlingen håller en hög kvalitet.
– Vi måste hela tiden förhålla oss till kontrollen och det ställer höga krav på vår bokföring. Vi har även stora flöden, och förutom att hjälpa oss med alla nödvändiga rapporter har Klara Consulting hjälpt oss att effektivisera den biten, vilket har sparat jättemycket tid. Till exempel kan vi numera märka upp en faktura utifrån kostnadsställe i budgeten när en faktura innehåller olika poster, till exempel insamling eller administrativa kostnader. Hanteringen har blivit väldigt mycket enklare, säger Malin Söderström.
En av styrkorna med att ta in extern hjälp är den erfarenhet från andra organisationer och branscher som följer med på köpet.
– Sandra på Klara Consulting har koll på ekonomin och jag kommer med input från vår verksamhet, så tillsammans kommer vi fram till en bra lösning. Hon hjälper oss att komma på nya idéer och hur vi kan genomföra dem, och hon är också väldigt kunnig inom vår bransch och kan komma med tips när hon har löst något liknande i en annan organisation. Jag ser Sandra mer som en kollega, och jag har faktiskt mer kontakt med henne än flera av mina kollegor. Det är kul att jobba ihop, säger Malin Söderström och fortsätter:
– Jag är också jättenöjd med övriga medarbetare på Klara Consulting. Vi har en jättefin kommunikation och skulle det vara något jag funderar på har jag en bra kontakt med Pia, som är vår kundansvarig. Det gör att jag känner mig väldigt trygg. Kommer jag till exempel med en idé får jag en tydlig uppskattning på hur lång tid den kommer att ta att genomföra, vilket underlättar min planering.
Lösningen från Klara Consulting innebär att Malin kan lägga fokus på det som hon är expert på, som organisationens internationella bitar och analyser av rapporter.
– Nu kan jag arbeta med det som det var tänkt att jag skulle jobba med, och arbetet har blivit så mycket enklare – även revisorerna uttryckte att Klara Consulting höll en väldigt hög nivå och hade stenkoll på alla siffror, säger Malin Söderström.
För en verksamhet som Operation Smile är det viktigt att allting stämmer, men det är också en fråga om pengar. När revisorerna nu har ett smidigare arbete med att gå igenom redovisningen tar det inte lika lång tid, vilket innebär en kostnadsbesparing för Operation Smile. Med tanke på verksamhetens natur är det extra viktigt att pengarna används på ett bra sätt. Den stora vinsten med samarbetet är för Malin Söderström att kunna veta att redovisningen sköts på rätt sätt:
– Nu känner jag att jag kan lita på att det blir rätt – jag vet att rapporterna stämmer och nu lägger jag inte längre någon tid på att kontrollera. Det är jätteskönt.
Med smidiga arbetssätt och rätt kunskap kan Operation Smile fortsätta växa och blomstra.
Operation Smile är en politiskt och religiöst obunden medicinsk hjälporganisation. Med hjälp av donationer utför den internationella hjälporganisationen säkra, kostnadsfria operationer på barn och vuxna med läpp-, käk- och gomspalt. Tillsammans med medicinska volontärer arbetar man i 40 länder.
Vill du kontakta oss? Fyll i ett par uppgifter så kommer vi att återkomma snarast.